[RB@Blog_Title]

نقد فیلم سینمایی زیر نظر

جمعه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸ ب.ظ

نقد فیلم سینمایی زیر نظر , بازیگران فیلم زیر نظر , تصاویر فیلم زیر نظر

در حالی که هنوز نتوانستیم شبه فیلم مطرب را هضم کنیم و آن را مورد بررسی قرار بدهیم که چرا این فیلم باید رکورد فروش را در سال جاری جابجا کند فیلم دیگری با همین متر و معیار اکران شد اساسا دیگر تاسف برای سینما کارکرد لازم را ندارد چرا که مسئولین در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با اجازه ساخت و دادن پروانه نمایش به این فیلم ها نشان دادند سینمای ایران اهمیت و اولویتی برای آن ها ندارد و تا جایی که می توانند فیلم هایی اکران می کنند که فاجعه ای بیش نیست ، چند روزی ست که فیلم زیرنظر اکران شده اثری مبتذل و مستهجن، اثری که با یک واژه سوراخ شکل گرفته و قطعا این اثر فیلمنامه ای نداشته و مجید صالحی در اولین فیلم سینمایی اش قصد داشته با ساخت یک خزعبل جیب مردم را خالی کند ، زیر نظر فرسنگ ها با یک اثر سینمایی فاصله دارد یا بهتر بگوییم خیلی مانده است تا به یک فیلم خشک و خالی برسد ، زیرنظر شباهت بیش از حدی به فحش و بدبیراه دارد اثری چرک و آلوده که با یک طرح منسوخ شده شکل گرفته، مجید صالحی در ساخت اولین فیلم سینمایی اش مواد لازم را درست انتخاب کرده رضاعطاران همراه با یک پارتنر که امیرجعفری انتخاب شده مواد بعدی یک جین زن که نقش آنان تحریک قوای جنسی و شهوانی مردان فیلم است اضافه کنید دیالوگ های جنسی و مستهجن، اساسا کلیت این فیلم با یک واژه شکل گرفته کاناپه ای سوراخ می شود و این سوراخ کلید واژه فیلم می شود و کل دیالوگ ها حول و حوش این واژه شکل گرفته حالا ببنید با این واژه چقدر می شود دیالوگ ها و موقعیت های مستهجن خلق کرد، فضاپردازی در زیر نظر کاملا بداهه است میزانسن های شلخته و بی تناسب، فضای چرک آلود و اضافه کنید که دو کاراکتر اصلی طریقه مصرف مواد مخدر را را به مخاطب آموزش می دهند.

 

ادامه مطلب دنبال شود

 

اهالی سینما احتمالا بزرگترین ایرادی که به فیلم جدید مجید صالحی بگیرند، پیرامون مبتذل بودن آن باشد. اساسا از زمانی که شوخی‌های جنسی و رد کردن خط قرمز از تئاترهای آخر شبی به سینما هم کشیده شد، عده‌ای از منتقدان و اهل فن با زدن برچسب «مبتذل» به آنها سعی کردند خود را راحت کنند. در اینکه شوخی جنسی باید حدی داشته باشد شکی نیست ولیکن یادمان رفته که بسیاری از کمدی‌های موفق کلاسیک و مدرن جهان نیز به این نوع شوخی آغشته هستند؛ اگر هم بحث فرهنگی در میان باشد که باید گفت به قول هدایت زبان فارسی پر از کلمات رکیک جذاب است که حیف است از آنها استفاده نشود (با تخلص ذکر شد). درج عبارت «برای ۱۵ سال به بالا» در پوستر فیلم‌ها دکور نیست و زیرنظر جدا برای کودکان زیر ۱۵ سال بدآموزی دارد اما برای قشر بزرگسال چطور؟ با ویجیاتو با مطلب نقد فیلم زیرنظر همراه باشید.

کمدی زیرنظر از یک سوژه نیم خطی شروع شده، مردی به خانه برمی‌گردد و می‌بیند که مبل خانه‌اش توسط دوست معتادش سوختگی پیدا کرده و یک عدد سوراخ اندازه بند انگشت روی آن هویدا شده است. همسر این شخص در شمال کشور به سر می‌برد و در راه بازگشت به منزل و هر آن ممکن است برسد؛ از همین رو این دو دوست تصمیم می‌گیرند هرچه زودتر گندکاری پیش آمده روی مبل را درست کنند و وقتی خودشان مانند پت و مت، بیشتر خرابکاری می‌کنند دست به دامان همسایگان عجیب و غریبشان می‌شوند. همسایه‌هایی شامل یک زن مطلقه و جذاب، یک مرد پولدار که پارتی راه انداخته و چند تن دیگر.

شاید باورش سخت باشد اما تمام داستان زیرنظر حول همان سوراخ کذایی می‌چرخد، واژه سوراخ در فیلم به طرق مختلف بیان می‌شود و گاهی بار جنسی زیادی به خود می‌گیرد و گاهی نه. فیلمنامه هرچه جلوتر می‌رود بیشتر خراب می‌شود و پایان بندی افتضاح فیلم را هیچکس نمی‌بخشد اما تا پیش از رسیدن به یک سوم پایانی، فیلم خوب خودش را سرپا نگه می‌دارد. شوخی‌های کلامی جنسی زیادی در فیلم دیده می‌شود که برعکس آثار دیگر، همگی به تخیل تماشاگران برمی‌گردد و فیلمنامه نویس با ایهام کلمه سوراخ، راه خود را برای شوخی‌های کلامی پیدا می‌کند. شاید به نظر بیاید که تکرار این جنس شوخی بعد از مدتی لوث شده و مزه‌اش از دهن می‌افتاد؛ اما خوشبختانه فیلم با ورود یکی دو کاراکتر جالب توجه، می‌تواند خودش را از اسارت لوده شدن در بیاورد. ناگفته نماند برخی صحنه‌ها در این میان اضافی به نظر می‌رسد و شاید اگر ده دقیقه از مدت زمان فعلی فیلم (که البته آنقدرها هم بلند نیست) کم می‌شد، زیرنظر روان‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسید.

شوخی‌های جنسی کمدی زیرنظر برخلاف اثری چون رحمان ۱۴۰۰، سخیف نیستند و با ماهیت فیلم کاملا همخوانی دارند. شوخی‌ها به زور داخل بطن داستان گنجانده نشده‌اند و از جوک‌های تلگرامی و توییتری نیز چیزی کش نرفته است. سوراخ فیلم که دائما در حال گشاد شدن است؛ طبیعتا تداعی کننده یک امر فرهنگی یا سیاسی نیست (هرچند سوراخ در بحث اقتصادی کشور ما نیز به وفور یافت می‌شود)‌ اما یادمان نرفته که با یک فیلم کمدی روبرو هستیم و اساسا قرار نیست هر کمدی به طنز ختم شود. فیلم American Pie هم مخالفان زیادی داشت ولی محبوبیت فوق‌العاده‌اش باعث شد که ژانر کمدی دبیرستانی از نو احیا شود و هرچند دنباله‌های این اثر کار را خراب کردند اما مقصود در اینجا وجود همان شوخی‌های جنسی است که به ماهیت کمدی دبیرستانی بودن فیلم کاملا جور در می‌آمد. در زیرنظر نیز جنس کمدی روی خط قرمز و بلکه فراتر از آن حرکت می‌کند ولی این موقعیت را طوری پیش نمی‌آورد که به شعور مخاطب توهین کند. اگر فیلمنامه از یک نوع بیماری جنسی رنج می‌برد، ذهن منحرف ما نیز به آن دامن می‌زند.

زیر نظر تصویر پوچ و مخرب از داستان در سینما و مشخصا سینمای ایران نشان می دهد . در این اثر که مجید صالحی کارگردانی آن را به عهده دارد ، رضا عطاران ، آزاده صمدی ، سروش جمشیدی ، مهران احمدی و امیرجعفری به ایفای نقش می پردازند که ای کاش هرگز چنین نقش های بی هویتی را ایفا نمی کردند . سینمایی که از «زیر نظر» به مخاطب القا می شود عمیقا قابل نکوهش و سزاوار بدترین الحان منتقدی چون مسعود فراستی است . 

 

نقد کامل فیلم زیر نظر

داستان از پیدا شدن سوراخی بر مبل یکی از آپارتمان نشینان (رضا عطاران) آغاز می شود که با رفتن همسر خود به مسافرت از دوستش به خانه او آمده تا ... ، اما این داستان به طرز فاجعه باری به سمت و سوی جنایت و کشف رازهای زناشویی مردان آپارتمان نشین سوق پیدا می کند که بسیار سطحی و تزئینی آن را تعریف کرده است . از همه بی در و پیکر تر پایان بندی آن است که نشان داده مولف نه فیلمنامه را می شناسد و نه سینما را . فیلمنامه اجازه دارد بر اساس یک رویداد (هرچند سطحی) روایت خود را آغاز کند اما هرگز اجازه ندارد که با همچون رویدادی قصه خود را به پایان رساند ، اساسا رسالت داستان در سینما ایجاز و فشرده سازی روایت است هرگاه هرکدام از این دو در فیلمنامه رعایت نشده باشند ، تصویر فاقد معنا و جذابیت هنری محسوب خواهد شد ، چه رسد به این که در اثری این چنین هیچ کدام این دو عنصر رعایت نشده است و تنها به صرف مسخره بازی های مخرب اخلاق و فرهنگ ، مخاطب را میخکوب کرده است . 

اهالی سینما احتمالا بزرگترین ایرادی که به فیلم جدید مجید صالحی بگیرند، پیرامون مبتذل بودن آن باشد. اساسا از زمانی که شوخی‌های جنسی و رد کردن خط قرمز از تئاترهای آخر شبی به سینما هم کشیده شد، عده‌ای از منتقدان و اهل فن با زدن برچسب «مبتذل» به آنها سعی کردند خود را راحت کنند. در اینکه شوخی جنسی باید حدی داشته باشد شکی نیست ولیکن یادمان رفته که بسیاری از کمدی‌های موفق کلاسیک و مدرن جهان نیز به این نوع شوخی آغشته هستند؛ اگر هم بحث فرهنگی در میان باشد که باید گفت به قول هدایت زبان فارسی پر از کلمات رکیک جذاب است که حیف است از آنها استفاده نشود (با تخلص ذکر شد). درج عبارت «برای ۱۵ سال به بالا» در پوستر فیلم‌ها دکور نیست و زیرنظر جدا برای کودکان زیر ۱۵ سال بدآموزی دارد اما برای قشر بزرگسال چطور؟ با ویجیاتو با مطلب نقد فیلم زیرنظر همراه باشید.

کمدی زیرنظر از یک سوژه نیم خطی شروع شده، مردی به خانه برمی‌گردد و می‌بیند که مبل خانه‌اش توسط دوست معتادش سوختگی پیدا کرده و یک عدد سوراخ اندازه بند انگشت روی آن هویدا شده است. همسر این شخص در شمال کشور به سر می‌برد و در راه بازگشت به منزل و هر آن ممکن است برسد؛ از همین رو این دو دوست تصمیم می‌گیرند هرچه زودتر گندکاری پیش آمده روی مبل را درست کنند و وقتی خودشان مانند پت و مت، بیشتر خرابکاری می‌کنند دست به دامان همسایگان عجیب و غریبشان می‌شوند. همسایه‌هایی شامل یک زن مطلقه و جذاب، یک مرد پولدار که پارتی راه انداخته و چند تن دیگر.

 

عضویت در کانال تلگرام سایت آپ تی وی پلاس - CinemaTVs@

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">